Aktualności - Prawo
Raport z ewaluacji zajęć dydaktycznych
24.04.2025
WPROWADZENIE
Szanowne Studentki i Szanowni Studenci,
w semestrze zimowym w roku akademickim 2024/2025 przeprowadzono ewaluację na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych, na kierunkach: Prawo, Administracja, Kryminologia i Resocjalizacja, Kryminologia i Kryminalistyka. Wszyscy wykładowcy podlegali obligatoryjnej ocenie. Ewaluacja miała charakter dobrowolny, odbyła się formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem narzędzia Microsoft Forms i zapewniała całkowitą anonimowość. Chcemy Państwu serdecznie podziękować za udział w badaniu, zaangażowanie oraz wyrażenie swoich uwag. To dla WPAiSM najważniejsze i najcenniejsze źródło wiedzy na temat poziomu dydaktycznego. Już teraz zachęcamy do udziału w kolejnych badaniach, a poniżej przedstawiamy najważniejsze wyniki z ewaluacji.
1. KRYTERIA EWALUACJI ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH
Prowadzone zajęcia poddano ewaluacji w oparciu o ankietę uwzględniającą 9 poleceń skierowanych do Studentów uczestniczących w ewaluacji (z uwzględnieniem możliwości dopisania przez studenta: uwag o wykładowcy). Wśród poleceń można wyróżnić 1 polecenie generalne i 8 poleceń szczegółowych. Generalne polecenie brzmiało: „Na skali pięciostopniowej, gdzie "1" oznacza ocenę najniższą a "5" oznacza ocenę najwyższą oceń proszę w jakim stopniu...”.
skala ocen | ||||||
Lp. | Na skali pięciostopniowej, gdzie "1" oznacza ocenę najniższą a "5" oznacza ocenę najwyższą oceń proszę w jakim stopniu... |
najniższa |
niższa |
średnia |
wysoka |
najwyższa |
1 | zajęcia odbywały się zgodnie z harmonogramem (zaczynały i kończyły punktualnie, nie przepadały) |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
2 | kurs poszerzył Twoją wiedzę i/lub umiejętności praktyczne z tego przedmiotu | |||||
3 | osoba prowadząca traktowała studentów z szacunkiem i życzliwością | |||||
4 |
osoba prowadząca była przygotowana do prowadzenia zajęć z tego przedmiotu |
|||||
5 | zajęcia były prowadzone w sposób zrozumiały i interesujący | |||||
6 | był możliwy kontakt z osobą prowadzącą poza zajęciami (np. drogą mailową) | |||||
7 | osoba prowadząca realizowała treści programowe przedstawione na początku semestru | |||||
8 | jakość i dostępność materiałów/pomocy dydaktycznych wykorzystanych na zajęciach była zadowalająca |
2. FREKWENCJA, ZWROTNOŚĆ ANKIET, UWAGI I WYNIKI
W ewaluacji uzyskano następujące wskaźniki zwrotu odpowiedzi, uwagi i wyniki w zakresie poszczególnych kierunków:
PRAWO
1. Podczas ewaluacji zajęć dydaktycznych wypełniono 285 ankiet, na 617 studentów co stanowi 46,2% frekwencji udziału w ewaluacji.
2. Uzyskane wyniki stanowią cenne źródło informacji nt. jakości przeprowadzonych zajęć i wykładowców, szczególnie gdy uwzględnione zostaną dodatkowe uwagi studentów. Sumarycznie liczba uwag pozytywnych wynosi 119 a uwag negatywnych 80 (łącznie: 199) na wypełnionych 108 ankiet, co stanowi 184%.
3. Władzom Dziekańskim WPAiSM zostały przekazane konkretne wyniki ankiety ewaluacyjnej w zakresie każdego wykładowcy prowadzącego zajęcia na kierunku: prawo oraz dokument z najlepiej i najgorzej ocenianymi wykładowcami na WPAiSM.
4. Każdy wykładowca otrzymał indywidualny wynik wraz z uwagami.
5. Średni wynik dla wszystkich wykładowców, ze wszystkich ocenianych przedmiotów to: 4,2.
6. Najlepiej oceniani wykładowcy na kierunku prawo to: dr Kamil Szpyt (5), dr hab. Konrad Kohutek (4,99), dr Inga Markiewicz (4,98), prof. dr hab. Ewa Nowińska (4,98).
3. WNIOSKI
Uwagi pozytywne wyrażone przez studentów we wszystkich ankietach ewaluacyjnych najczęściej odnosiły się do tego, że wykładowca: potrafił zaangażować studentów w zajęcia; łączył teorię z praktyką; wykazywał się dużą wiedzą i zaangażowaniem; ciekawie prowadził zajęcia, podawał wiele przykładów; stwarzał miłą atmosferę podczas zajęć, był cierpliwy i życzliwy względem studentów; był otwarty na pytania studentów; dawał przestrzeń do dyskusji; wszystko cierpliwie wyjaśniał; poza zajęciami był dostępny dla studentów, odpowiadał na wiadomości; udostępniał materiały.
Z kolei uwagi negatywne najczęściej odnosiły się do tego, że wykładowca: nie odrabiał zajęć, zajęcia przepadały; odwoływał zajęcia w ostatniej chwili; monotonnie prowadził zajęcia, nie angażował studentów; nie miał przygotowanych materiałów, prezentacji; nie powiadamiał studentów o odwołanych zajęciach z wyprzedzeniem; nie był wyczulony na oszustwa studentów, nie potrafił odróżnić pracy przygotowanej samodzielnie od pracy opracowanej za pomocą sztucznej inteligencji; stosował niesprawiedliwe kryteria oceny; zadawał zbyt dużo zadań do domu; był zbyt rygorystyczny; nie komunikował się należycie ze studentami, bez szacunku; był nieżyczliwy względem studenta. Stwarzał nie miłą i nerwową atmosferę na zajęciach; nie odpowiadał na wiadomości; miał lekceważący stosunek do studentów; stawiał niejasne kryteria co do zaliczenia przedmiotu; spóźniał się na zajęcia; faworyzował studentów.
Mając na uwadze powyższe, chcemy Państwa zapewnić, że z wykładowcami, którzy uzyskali niski wyniki została przeprowadzona rozmowa dyscyplinująca przez Władze Dziekańskie, wskazująca na obszary konieczne do poprawy. W stosunku do wykładowców, którzy zostali ocenieni szczególnie negetywnie, zostały wyciągnięte konsekwencje, nawet w postaci odsunięcia danego wykładowcy od dalszego prowadzenia przedmiotu czy wręcz została podjęta decyzja o zakończeniu współpracy. Wszystko to ze względu na to, że opinie Studentów są dla WPAiSM bardzo ważne, co ma przyczynić się do zapewnienia jak najwyższego poziomu dydaktycznego. Jeszcze raz dziękujemy za zaangażowanie, poświęcony czas i działanie na rzecz naszej Wspólnoty Akademickiej.
W razie jakichkolwiek pytań, wątpliwości czy sugestii prosimy o kontakt z pełnomocnikiem Dziekana WPAiSM odpowiedzialnym za ewaluację, z Panią dr Kinga Piwowarską pod adresem: kpiwowarska@uafm.edu.pl