Wydział Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych

PRAKTYKI STUDENCKIE DLA KIERUNKU – TURYSTYKA I REKREACJA - STUDIA I STOPNIA profil praktyczny

Pełnomocnik Dziekana ds. praktyk studenckich - prof. KAAFM dr hab. Izabela Kapera, kontakt mailowy: ikapera@afm.edu.pl

1. Cel praktyk

Praktyki zawodowe są integralną częścią procesu dydaktycznego studiów I stopnia na kierunku TURYSTYKA I REKREACJA. Mają one charakter obligatoryjny, a ich realizacja jest warunkiem uzyskania zaliczenia semestru i roku przez studenta – zgodnie z obowiązującym programem nauczania i planem studiów.

Celem praktyki zawodowej jest:
1. zastosowanie zdobytej przez studenta wiedzy i posiadanych umiejętności w praktyce, doskonalenie kompetencji społecznych potrzebnych do danego rodzaju działalności zawodowej oraz zapoznanie się z praktyczną problematyką z zakresu kierunku studiów;
2. zapoznanie się ze specyfiką pracy w instytucjach związanych z kierunkiem studiów;
3. doskonalenie umiejętności organizacji pracy własnej, umiejętności pracy w zespole oraz efektywnego zarządzenia czasem, sumienności i odpowiedzialności za powierzone zadania.

2. Efekty uczenia się właściwe dla praktyk

1. W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
zasady funkcjonowania, strukturę i cele instytucji, w której odbywa praktykę;
istotę dokumentów regulujących pracę w instytucji, w której odbywa praktykę;
zakres merytoryczny działań podejmowanych w instytucji, w której odbywa praktykę.

2. W zakresie umiejętności, student potrafi:
wykorzystywać swoją wiedzę i pozyskiwać dane w celu realizacji powierzonych mu zadań (potrafi wyszukiwać, dobierać i wykorzystywać dostępne materiały i informacje potrzebne do realizacji zadań w instytucjach);
w porozumieniu z opiekunem praktyk w instytucji, zaplanować i realizować typowe projekty związane z wybraną sferą jej działalności;
prowadzić dokumentację związaną ze stanowiskiem pracy i podejmowanymi działaniami.

3. W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
pracy w zespole i pełnienia różnych ról;
wzięcia odpowiedzialności za powierzone mu zadania;
kieruje się zasadami etyki zawodowej.

3. Metody sprawdzania i weryfikacji efektów uczenia się osiągniętych przez studenta w wyniku odbycia praktyk

1. Przebieg praktyk jest dokumentowany w dzienniczku praktyk.

2. Student odnotowuje w wydanym mu przez uczelnię dzienniczku praktyk datę rozpoczęcia i zakończenia praktyki, czas jej odbywania, zakres wykonywanych czynności i zadań oraz nabytych umiejętności.

3. Przebieg praktyki odnotowany w dzienniczku praktyk potwierdza podpisem i pieczątką jednostki organizacyjnej opiekun praktyki lub kierownik jednostki organizacyjnej, w której student odbywał praktykę. Poświadczenie stanowi podstawę do zaliczenia praktyki przez pełnomocnika dziekana ds. praktyk.

4. Pełnomocnik dziekana ds. praktyk może zaliczyć studentowi w całości lub części praktykę, jeżeli student udokumentuje doświadczenie zawodowe lub prowadzenie działalności, która odpowiada programowi praktyki.

5. Do wniosku o zaliczenie praktyki student dołącza dokumenty potwierdzające okoliczności, na podstawie których ubiega się o jej zaliczenie. W razie potrzeby pełnomocnik dziekana ds. praktyk określa sposób udokumentowania okoliczności, o których mowa powyżej, biorąc pod uwagę rodzaj wykonywanej przez studenta działalności.

4. Zasady zaliczania praktyk

1. Student powinien zaliczyć praktyki nie później niż do końca ostatniego semestru studiów, z tym, że program studiów lub plan studiów może przewidywać inny termin odbycia praktyki. Dla studentów zaczynających studia w roku akademickim 2018/2019 zaliczenie powinno nastąpić do końca ostatniego semestru studiów (3 miesiące praktyk).
Dla studentów rozpoczynających studia w następnych latach zaliczenie odbywa się zgodnie z programem studiów/planem studiów (6 miesięcy praktyk).

2. W uzasadnionych przypadkach dziekan może wyrazić zgodę na odbycie przez studenta praktyki w innym terminie niż przewidziany w programie studiów i planie studiów.

3. Zaliczenie obowiązkowej praktyki jest traktowane na równi z zaliczeniem każdego obowiązkowego przedmiotu.

Student, który nie uzyskał zaliczenia praktyki do końca semestru, w którym powinien odbyć praktykę, może być na swój wniosek skierowany na powtarzanie semestru albo wpisany na wyższy semestr warunkowo, z obowiązkiem zaliczenia praktyki w semestrze wskazanym przez dziekana (powtarzanie przedmiotu).

5. Punkty ECTS przypisane do praktyk - 30 ECTS przy wymiarze praktyk 6 miesięcy (od roku akademickiego 2019/2020)
6. Wymiar i forma praktyk

 1. Wymiar praktyk zawodowych nie może być mniejszy niż 6 miesięcy – w przypadku studiów pierwszego stopnia, dla studentów rozpoczynających studia począwszy od roku akademickiego 2019/2020
2. Student może odbywać praktykę w tygodniach, dniach i godzinach - w ilości przewidzianej programem studiów i szczegółowym programem praktyki.
3. Student odbywa praktyki w czasie wolnym od innych zajęć dydaktycznych.
4. Praktyki mogą być zaliczane w systemie dniówkowym, godzinowym i mieszanym.
5. W systemie dniówkowym student zobowiązany jest odbyć 20 dni praktyki za każdy przewidziany programem studiów miesiąc praktyk. Jeżeli program studiów lub plan studiów podaje wymiar praktyki lub jej części w tygodniach, student zobowiązany jest odbyć 5 dni praktyki za każdy wymagany tydzień praktyk.
6. Dzienny wymiar praktyki jest podyktowany jej charakterem, nie może jednak wynosić więcej niż 8 godzin.
7. W systemie godzinowym student zobowiązany jest odbyć do 160 godzin praktyki za każdy miesiąc praktyki i do 40 godzin za każdy przewidziany programem studiów tydzień praktyki.
8. W systemie mieszanym student może łączyć dniówkowy i godzinowy system odbywania praktyki.

7. Jednostki, których zakres działalności odpowiada obszarom aktywności zawodowej typowym dla absolwentów danego kierunku studiów

1. Studenci odbywają praktyki w jednostkach/zawodach takich jak na przykład:
- obiekty bazy noclegowej (hotele, motele, pensjonaty, schroniska, schroniska młodzieżowe, kempingi, pola biwakowe, domy wycieczkowe i inne obiekty bazy noclegowej wykorzystywane w turystyce, w tym gospodarstwa agroturystyczne),
- obiekty bazy gastronomicznej, w których ma miejsce obsługa grup turystycznych i turystów indywidualnych,
- podmioty działające w zakresie transportu w turystyce (np. lotniczego, morskiego, autokarowego),
- organizatorzy turystyki, agenci turystyczni oraz przedsiębiorcy ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych,
- pilot wycieczek, przewodnik turystyczny, rezydent biur podróży, animator czasu wolnego
- obiekty związane z atrakcjami turystycznymi
- instytucje publiczne, w których realizowane są funkcje związane z turystyką,
- organy samorządu zawodowego
– organizacje turystyczne, hotelarskie i inne, których zakres działalności odnosi się do turystyki,
- podmioty lecznicze związane z działalnością spa i wellness świadczoną dla turystów,
- inne niż wymienione, jeśli ich działalność związana jest z turystyką, po uzgodnieniu z pełnomocnikiem do spraw praktyk studenckich.

2. Jeżeli program studiów oraz szczegółowy program praktyk nie stanowią inaczej, studenci mogą odbywać praktyki w zagranicznych jednostkach organizacyjnych analogicznych do wymienionych powyżej.

3. Praktyki mogą również polegać na wykonywaniu przez studentów, pod nadzorem osoby wyznaczonej przez uczelnię, określonych zadań praktycznych, zgodnych ze szczegółowym programem praktyki (praca nad określonym projektem).

8. Program praktyk

 Program praktyki obejmuje w szczególności:
1. zaznajomienie się z podstawowymi informacjami i regulującymi działalność jednostki, w której realizowane są praktyki;
2. przeszkolenie wstępne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
3. zaznajomienie się ze strukturą organizacyjną jednostki oraz zakresem jej działania;
4. poznanie procedur/zasad obowiązujących w miejscu odbywania praktyki
5. poznanie metodyki pracy w jednostce; zapoznanie się dokumentacją i z obiegiem dokumentów;
6. uczestniczenie w czynnościach techniczno-organizacyjnych wykonywanych w jednostce;
7. doskonalenie umiejętności pracy zespołowej, efektywnego wykorzystania czasu pracy, odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań;
8. doskonalenie umiejętności w zakresie obsługi klienta;
9. wykonywanie powierzonych zadań merytorycznych, związanych z działalnością jednostki w zakresie turystyki.

9. Dokumenty i formularze

REGULAMIN PRAKTYK - pobierz plik
Podanie o skierowanie na praktyki studenckie - pobierz
Podanie o zaliczenie pracy zawodowej w poczet praktyk - pobierz
Ankieta, którą wypełnia student po zakończeniu praktyki - pobierz
Ankieta, którą wypełnia Przyjmująca Jednostka Organizacyjna po zakończeniu przez studenta praktyki (wersja polska) - pobierz
Ankieta, którą wypełnia Przyjmująca Jednostka Organizacyjna po zakończeniu przez studenta praktyki (wersja angielska) - pobierz


Kontakt

Wydział Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych

Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie


ul. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego 1, 30-705 Kraków

Dziekanat Wydziału Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych

ul. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego 1, 30-705 Kraków
budynek C, pok. 222, 224

mail.svgwpaism@uafm.edu.pl

Biuro Dziekana ds. stopni naukowych

ul. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego 1, 30-705 Kraków
budynek C, pok. 219

mgr Magdalena Torba

mail.svgmtorba@uafm.edu.pl