Wydział Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych

PRAKTYKI STUDENCKIE DLA KIERUNKU – KRYMINOLOGIA I RESOCJALIZACJA STUDIA II STOPNIA

1. Cel praktyk

Praktyki zawodowe są integralną częścią procesu dydaktycznego studiów II stopnia na kierunku KRYMINOLOGIA I RESOCJALIZACJA. Mają one charakter obligatoryjny, a ich realizacja jest warunkiem uzyskania zaliczenia semestru i roku przez studenta – zgodnie z obowiązującym programem nauczania i planem studiów. Celem praktyk jest przygotowanie studentów do wykonywania zawodu, a w szczególności:

- konfrontacja nabytej podczas studiów wiedzy teoretycznej (z zakresu nauk prawnych, pedagogiki, psychologii, socjologii itd.) z praktyką wychowawczą, resocjalizacyjną;
- umiejętność wykorzystania teorii w projektowaniu własnych działań;
- tworzenie nawyku ciągłego podnoszenia swoich kwalifikacji i zdolności elastycznego dopasowania ich do ewoluującej rzeczywistości;
- budowanie więzi z przyszłym środowiskiem pracy;
- kształtowanie umiejętności identyfikowania się z zawodem.

2. Efekty uczenia się właściwe dla praktyk

EUK7_W4
EUK7_U1, EUK7_U2, EUK7_U3, EUK7_U5, EUK7_U6
EUK7_KS2, EUK7_KS3, EUK7_KS4, EUK7_KS5

3. Metody sprawdzania i weryfikacji efektów uczenia się osiągniętych przez studenta w wyniku odbycia praktyk Analiza wpisów w dzienniczku praktyk,
Opinia Opiekuna praktyk zawodowych - II i III etap,
Ewaluacja przebiegu realizacji praktyk dokonywana w Uczelni pod opieką nauczyciela akademickiego w toku zajęć ze studentami (spotkanie ewaluacyjne) – zaliczenie wpisywane do dzienniczka praktyk
4. Zasady zaliczania praktyk

Zaliczenia po zrealizowaniu praktyki zawodowej dokonuje Pełnomocnik Dziekana ds. praktyk z ramienia Uczelni na podstawie przedłożonej przez studenta dokumentacji:

- umów o przyjęcie na praktykę zawieranych z placówką,
- prawidłowo uzupełnionego dzienniczka praktyk,
- pozytywnej opinii Opiekuna praktyk z placówki, w której realizowane były praktyki (etap II i III).

5. Punkty ECTS przypisane do praktyk 8 ECTS
6. Wymiar i forma praktyk

Praktyki zawodowe rozpoczynają się na 1 roku studiów i trwają 3 semestry według podziału uwzględniającego praktyki hospitacyjne, praktyki śródroczne i praktyki ciągłe. Łączna suma godzin realizowanych w toku praktyk: 150 godz. (jednostek lekcyjnych – 45 minutowych) oraz 12 h przeznaczonych na ewaluację.

Harmonogram realizacji praktyk z uwzględnieniem ewaluacji praktyk w Uczelni:
Praktyki hospitacyjne – łącznie 34 godz.
2 godz. - spotkanie wstępne, omówienie programu, zasad realizacji i przebiegu praktyki hospitacyjnej
30 godz. - prowadzenie przez studentów obserwacji w różnorodnych typach placówek
2 godz. - spotkanie ewaluacyjne, podsumowanie i zaliczenia etapu hospitacyjnego w dzienniczkach praktyk.

Praktyki śródroczne – łącznie 64 godz.
2 godz. - spotkanie wstępne, omówienie programu i przebiegu praktyki śródrocznej
60 godz. – realizacja przez studentów praktyki śródrocznej w placówce
2 godz. - spotkanie ewaluacyjne, podsumowanie i zaliczenia etapu śródrocznego w dzienniczkach praktyk

Praktyki ciągłe – 4 semestr – łącznie 64 godz.
2 godz.- spotkanie wstępne, omówienie programu i przebiegu praktyki ciągłej
60 godz. – realizacja przez studentów praktyki ciągłej w placówce
2 godz. - spotkanie ewaluacyjne, podsumowanie i zaliczenia praktyk ciągłych w dzienniczkach praktyk.

7. Jednostki, których zakres działalności odpowiada obszarom aktywności zawodowej typowym dla absolwentów danego kierunku studiów

Jednostki organizacyjne systemu oświaty, w tym między innymi:
- Młodzieżowe Ośrodki Wychowawcze, Młodzieżowe Ośrodki Socjoterapii, ośrodki rewalidacyjno – wychowawcze, placówki oświatowo – wychowawcze,

Jednostki organizacyjne systemu sprawiedliwości:
- spośród jednostek podległych: okręgowe inspektoraty służby więziennej, areszty śledcze, zakłady karne, schroniska dla nieletnich czy zakłady poprawcze
- spośród jednostek nadzorowanych: sądy powszechne, ośrodki kuratorskie

Jednostki organizacyjne służb mundurowych, w tym między innymi:
- Policja, Straż Miejska, Straż Pożarna, Straż Graniczna

Organizacje pozarządowe działające na rzecz osób pokrzywdzonych, dotkniętych problemami, w szczególności:
- stowarzyszenia i fundacje, świetlice środowiskowe, ośrodki terapeutyczne.

8. Program praktyk

ETAP I – 30 godzin praktyki hospitacyjnej w semestrze I;
Wśród instytucji, które mogą poznać studenci w ramach praktyki znajdują się zarówno placówki edukacyjne (przedszkola i szkoły), instytucje diagnostyczno-profilaktyczne (np. kurator sądowy z Rodzinnym Ośrodkiem Diagnostyczno-Konsultacyjnym RODK, świetlice środowiskowe, profilaktyczne, socjoterapeutyczne, wychowawcze np. Saltrom, Siemacha, pedagog szkolny z Poradnią Pedagogiczno – Psychologiczną, świetlice szkolne), ośrodki interwencyjne i terapeutyczne (np. Ośrodek Interwencji Kryzysowej, Interwencyjna Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza, Ośrodek Terapii Uzależnień), placówki penitencjarne (np. Areszt Śledczy, Zakład Karny), jak i organizacje pozarządowe, działające na rzecz osób pokrzywdzonych (stowarzyszenia, fundacje).

Student podczas praktyki zapoznaje się z działalnością statutową placówki, bazą lokalową, infrastrukturą, personelem zatrudnionym w placówce, obserwuje pracę wychowawców, nauczycieli, terapeutów, zapoznaje się z zakresem obowiązków kadry pedagogicznej, prowadzoną dokumentacją np. dziennikiem zajęć, wspomaga kadrę placówki w opiece nad wychowankami/ podopiecznymi placówki.

ETAP II – 60 godzin opiniowanej praktyki śródrocznej realizowanej w semestrze II,
Student w trakcie praktyki przeznacza:
5 godz. – na obserwację zajęć realizowanych z podopiecznymi w placówce, interakcje podopiecznych oraz relacje z wychowawcami, sposoby komunikacji, egzekwowania dyscypliny, przestrzegania przyjętych zasad, organizacji pracy w placówce.
25 godz. – na pracę indywidualną z podopiecznym – w szczególności poprzez pomoc w realizacji założeń przyjętego indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego (IPET), programu rozwoju (IPR).
25 godz. – na współprowadzenie zajęć wychowawczych, profilaktycznych lub resocjalizacyjnych, realizację zadań statutowych placówki.
5 godz. – omawianie mocnych i słabych stron prowadzonych zajęć z Opiekunem, omawianie zadań wykonywanych na zlecenie Opiekuna praktyki, spostrzeżeń i refleksji studenta, dotyczących pracy z podopiecznymi placówki.

ETAP III – 60 godzin opiniowanej praktyki ciągłej, realizowanej w semestrze III,
Student w trakcie praktyki przeznacza:
5 godz. – na obserwację pracy wychowawców, kadry zatrudnionej w placówce, stosowanych metod pracy, zasad, procedur postępowania.
25 godz. – na pracę indywidualną z podopiecznym – w szczególności poprzez pomoc w realizacji założeń przyjętego indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego (IPET), programu rozwoju (IPR).
25 godz. – wykonuje prace związane z działaniami statutowymi placówki, podejmuje inicjatywy własne, kreuje pomysły zgodnie z własnymi możliwościami, wspiera pracę placówki w realizacji programów profilaktycznych, resocjalizacyjnych, pomocowych na rzecz osób pokrzywdzonych przestępstwem.
5 godz. – omawianie mocnych i słabych zadań wykonywanych na zlecenie Opiekuna praktyki, spostrzeżeń i refleksji studenta, dotyczących pracy z podopiecznymi placówki.

9. Dokumenty i formularze

Program praktyk
Wzór skierowania na praktykę
Wzór opinii Opiekuna praktyk
Wzór podania o zaliczenie pracy zawodowej w poczet praktyk

Kontakt

Wydział Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych

Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie


ul. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego 1, 30-705 Kraków

Dziekanat Wydziału Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych

ul. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego 1, 30-705 Kraków
budynek C, pok. 222, 224

mail.svgwpaism@uafm.edu.pl

Biuro Dziekana ds. stopni naukowych

ul. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego 1, 30-705 Kraków
budynek C, pok. 219

mgr Magdalena Torba

mail.svgmtorba@uafm.edu.pl