Procedura weryfikacji osiągania efektów uczenia oraz zasad oceniania studentów
1. Cel i przedmiot procedury
Celem procedury jest weryfikowanie osiąganych efektów uczenia oraz zasad oceniania studentów. Przedmiotem procedury jest określenie zasad i sposobu oceny osiągania zakładanych efektów uczenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych na poszczególnych kierunkach studiów o profilu ogólnoakademickim w dyscyplinie Nauki prawne.
2. Zakres stosowania procedury
Procedura dotyczy wszystkich studentów oraz nauczycieli akademickich realizujących zajęcia dydaktyczne na WPAiSM w dyscyplinie nauki prawne niezależnie od formy zatrudnienia. Weryfikacja osiąganych efektów uczenia odnosi się do efektów przedmiotowych, kierunkowych oraz efektów uzyskiwanych w trakcie praktyk studenckich i innych form uzupełniających proces kształcenia.
3. Definicje
3.1. Efekty uczenia – zasób wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych uzyskiwanych przez studenta w procesie uczenia się na określonym kierunku studiów.
3.2. Przedmiotowe efekty uczenia – efekty uczenia zdefiniowane w karcie przedmiotu przez nauczyciela akademickiego odpowiedzialnego za przedmiot.
4. Odpowiedzialność
4.1. Nauczyciel akademicki – wprowadza kartę przedmiotu, w której określa przedmiotowe efekty uczenia oraz zasady oceniania studentów, przekazuje do dziekanatu po zrealizowaniu przedmiotu prace studentów dokumentujące osiąganie przedmiotowych efektów uczenia oraz inną dokumentację związaną z realizacją przedmiotu.
4.2. Promotor i recenzent pracy dyplomowej – odpowiada w zakresie efektów uczenia realizowanych na seminarium i w związku z przygotowaniem i obroną pracy dyplomowej.
4.3. Pełnomocnik ds. Praktyk Studenckich – odpowiada w zakresie efektów uczenia realizowanych w czasie praktyk zawodowych.
4.4. Pełnomocnik ds. systemu Syllabus – odpowiada w zakresie weryfikacji kart przedmiotów.
4.5. Pracownicy dziekanatu WPAiSM – gromadzą i archiwizują prace studentów dokumentujące osiąganie przedmiotowych efektów uczenia oraz inną dokumentację dotyczącą realizacji programu studiów na określonym kierunku.
4.6. Zespół ds. weryfikacji osiągania przedmiotowych efektów uczenia – dokonuje okresowej oceny prac studentów dokumentujących osiąganie przedmiotowych efektów uczenia.
4.7. Wydziałowa Komisja ds. Jakości Kształcenia i Prodziekani – w zakresie określenia mierników stopnia osiągania efektów uczenia oraz okresowego przeglądu efektów uczenia przyjętych na określonym kierunku studiów.
5. Sposób postępowania:
5.1. Do metod weryfikacji przedmiotowych efektów uczenia należą w szczególności:
1) egzaminy/zaliczenia pisemne i ustne
2) prace pisemne przygotowywane samodzielnie na zadany temat
3) prezentacje multimedialne przygotowywane indywidualnie lub grupowo przez studentów
4) rozwiązywanie tzw. „kazusów” - tj. hipotetycznych sytuacji służących do sprawdzania umiejętności stosowania prawa
5) referaty
6) projekty
7) studium przypadku
8) udział w dyskusji
9) przygotowanie i obrona pracy dyplomowej
10) dziennik praktyk
5.2. Nauczyciel akademicki przygotowuje kartę przedmiotu realizowanego w ramach programu studiów, w której określa m. in. zakładane efekty uczenia i sposoby weryfikacji ich osiągania. Wzór karty przedmiotu określa Uczelniana Komisja ds. Jakości Kształcenia.
5.3. Na pierwszych zajęciach nauczyciel akademicki przekazuje studentom informacje zawarte w karcie przedmiotu, w szczególności o sposobach i metodach weryfikacji osiągania przedmiotowych efektów uczenia i zasadach oceniania studenta.
5.4. Nauczyciel akademicki gromadzi prace etapowe i inne dokumenty potwierdzające osiągnięcie zakładanych efektów uczenia przez studentów i po zakończeniu zajęć przekazuje je niezwłocznie do dziekanatu. W sytuacji przeprowadzenia egzaminu lub zaliczenia w formie ustnej, nauczyciel akademicki obowiązany jest do sporządzenia i przekazania do dziekanatu wypełnionego protokołu wg wzoru określonego w załączniku nr 1.
5.5. Jeżeli weryfikacja osiągnięcia przedmiotowych efektów uczenia następuje za pośrednictwem metod przeprowadzanych w formie zdalnej, nauczyciel akademicki jest obowiązany do przekazania do Dziekanatu informacji o narzędziu elektronicznym (np. MS Teams, Platforma KA), w którym zapisane zostały prace studentów. Na prośbę Dziekana, Prodziekana, pracowników Dziekanatu, lub członków Zespołu ds. weryfikacji osiągania przedmiotowych efektów uczenia nauczyciel akademicki przekazuje w wersji elektronicznej prace etapowe wszystkich lub poszczególnych studentów oraz wygenerowane za pomocą narzędzia elektronicznego, w którym gromadzone są prace, zestawienie statystyczne dotyczące przeprowadzonego egzaminu, zaliczenia lub innej, zastosowanej metody weryfikacji przedmiotowych efektów uczenia.
5.6. Zespół ds. weryfikacji osiągania przedmiotowych efektów uczenia, po zakończeniu każdego semestru studiów, odpowiednio w terminie do 30 kwietnia i do 30 listopada, dokonuje weryfikacji prac studentów z wybranych przedmiotów zrealizowanych w minionym semestrze. (Załącznik nr 2 – wzór protokołu z analizy wyników zaliczeń i egzaminów). Wybierane do weryfikacji prace są zróżnicowane pod względem: prowadzonych na WPAiSM w dyscyplinie Nauki prawne kierunków studiów, formy studiów (stacjonarne i niestacjonarne), charakteru przedmiotu (obligatoryjne i fakultatywne), formy pracy (np. ustne, opisowe, testowe), stopni i tytułów naukowych nauczycieli akademickich. Zespół zwraca szczególną uwagę na przedmioty prowadzone przez nauczycieli akademickich, w stosunku do których wyniki ewaluacji zajęć dydaktycznych przez studentów wykazały nieprawidłowości. Zespół może odstąpić od weryfikacji osiągania przedmiotowych efektów uczenia wobec nauczyciela akademickiego, który w minionym roku akademickim w wyniku przeprowadzonej przez Zespół weryfikacji otrzymał ocenę zadowalającą i brak jest informacji o ewentualnych nieprawidłowościach w przedmiotach realizowanych przez niego w semestrze objętym bieżącą kontrolą Zespołu.
5.7. Wnioski z przeprowadzonej przez Zespół weryfikacji przedstawiane są na posiedzeniu WKJK. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w zakresie realizacji przedmiotowych efektów uczenia Przewodniczący WKJK lub jego zastępca przedstawia wnioski z przeprowadzonej weryfikacji nauczycielowi akademickiemu, którego dotyczyły stwierdzone nieprawidłowości. WKJK uwzględnia analizę dotyczącą weryfikacji przedmiotowych i kierunkowych efektów uczenia w ramach monitorowania realizacji programów studiów na poszczególnych kierunkach.
5.8. Metody weryfikacji efektów uczenia dla kierunku studiów określone są w programie kształcenia na danym kierunku. W szczególności metodami weryfikacji efektów uczenia założonych dla kierunku są seminaria, praca dyplomowa oraz egzamin dyplomowy. Egzamin dyplomowy weryfikuje, czy student posiada wiedzę z zakresu efektów uczenia określonych dla danego kierunku studiów, czy potrafi przedstawić odpowiedzi na pytania z zakresu pracy dyplomowej oraz danego kierunku studiów, logicznie je uzasadniając w oparciu o wiarygodne źródła wiedzy, czy posługuje się zrozumiałym słownictwem i terminologią właściwą dla danego kierunku studiów.
5.9. Uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu lub zaliczenia kończącego przedmiot, pozytywna ocena pracy dyplomowej i egzaminu dyplomowego, a także zaliczenie praktyki studenckiej potwierdza osiągnięcie zakładanych efektów uczenia ustalonych dla procesu kształcenia przynajmniej na minimalnym wymaganym poziomie. Poziom osiągniecia założonych efektów uczenia wynika z wystawionej oceny. Końcowa ocena ze studiów na poziomie:
1) Bardzo dobry - oznacza, że zakładane efekty zostały w pełni osiągnięte;
2) Dobry plus - zakładane efekty zostały osiągnięte z niewielkimi niedociągnięciami;
3) Dobry – zakładane efekty zostały osiągnięte, jednak z pewnymi brakami, które można szybko uzupełnić;
4) Dostateczny plus – zakładane efekty zostały osiągnięte z istotnymi brakami, ale dopuszczalnymi na wymaganym poziomie;
5) Dostateczny – zakładane efekty zostały osiągnięte z bardzo istotnymi brakami, ale dopuszczalnymi na minimalnym wymaganym poziomie
6) Niedostateczny – zakładane efekty nie zostały osiągnięte, nawet na minimalnym poziomie.
5.10. Weryfikacja założonych efektów uczenia uzyskiwanych w trakcie praktyk dokonywana jest zgodnie z zasadami określonymi w Procedurze organizacji praktyk studenckich i w Regulaminie praktyk studenckich.
5.11. Prace studentów weryfikujące przedmiotowe efekty uczenia (np. egzaminy, zaliczenia pisemne, protokoły z egzaminów ustnych) gromadzone są w wersji papierowej w dziekanacie i przechowywane są przez okres jednego roku akademickiego, a następnie archiwizowane zgodnie z zasadami obowiązującymi w Uczelni. W przypadku przeprowadzania egzaminu, zaliczenia lub innej metody weryfikacji efektów uczenia w formie zdalnej prace studentów przechowywane są w narzędziu elektronicznym (np. MS Teams, Platforma KA).
5.12. Nauczyciel akademicki składa do dziekanatu niezwłocznie po zakończeniu kursu z danego przedmiotu:
1) listę pytań (zagadnień) egzaminacyjnych ze wskazaniem prawidłowych odpowiedzi
2) zastosowaną punktację ze skalą ocen
3) wersje papierową prac egzaminacyjnych / zaliczeniowych
4) referaty, kolokwia, dokumentację prac grupowych i innych form weryfikowania cząstkowych efektów kształcenia w trakcie prowadzenia zajęć dydaktycznych oraz inną dokumentację, podyktowaną specyfiką danego przedmiotu i zakładanych efektów kształcenia oraz metod ich weryfikacji.
5) wydrukowaną kartę przedmiotu (syllabus)
6) wydrukowany protokół zaliczenia przedmiotu
7) wypełniony formularz opisu teczki (Załącznik nr 3)
5.13. W przypadku przeprowadzania egzaminu, zaliczenia lub innej metody weryfikacji efektów uczenia lub cząstkowych efektów uczenia, o których mowa w ust 5.12 pkt 4, w formie zdalnej, nauczyciel akademicki składa do dziekanatu niezwłocznie po zakończeniu kursu z danego przedmiotu:
1) zastosowaną punktację ze skalą ocen
2) wydrukowaną kartę przedmiotu (syllabus)
2) wydrukowany protokół zaliczenia przedmiotu
3) wypełniony formularz opisu teczki (Załącznik nr 3) ze wskazaniem narzędzia, w którym przechowywane są prace studentów (np. MS Teams, Platforma KA).
6. Podstawa prawna
6.1. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018 poz. 1668 ze zm.)
6.2. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów ((Dz.U. Dz.U. 2018 poz. 1861 ze zm.).
6.3. Statut Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego.
6.4. Regulamin studiów Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego.
6.5. Zarządzenie Rektora Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego nr 49/2019 z dnia 15 listopada 2019 r. w sprawie uczelnianego systemu doskonalenia jakości kształcenia.
6.6. Zarządzenie Rektora Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego nr 5/2021 z dnia 1 lutego 2021 r. w sprawie zasad dokumentowania efektów uczenia się osiąganych przez studentów
7. Załączniki:
Załącznik nr 1 - wzór protokołu z egzaminu/zaliczenia w formie ustnej
Załącznik nr 2 – wzór protokołu z analizy wyników zaliczeń i egzaminów dla kierunku studiów
Załącznik nr 3 - formularz opisu teczki
1.Cel i przedmiot procedury
Celem procedury jest weryfikowanie osiąganych efektów uczenia oraz zasad oceniania studentów. Przedmiotem procedury jest określenie zasad i sposobu oceny osiągania zakładanych efektów uczenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych na poszczególnych kierunkach studiów o profilu ogólnoakademickim.
2.Zakres stosowania procedury
Procedura dotyczy wszystkich studentów oraz nauczycieli akademickich realizujących zajęcia dydaktyczne na WPAiSM niezależnie od formy zatrudnienia. Weryfikacja osiąganych efektów uczenia odnosi się do efektów przedmiotowych, kierunkowych oraz efektów uzyskiwanych w trakcie praktyk studenckich i innych form uzupełniających proces kształcenia.
3. Definicje
3.1. Efekty uczenia – zasób wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych uzyskiwanych przez studenta w procesie uczenia się na określonym kierunku studiów.
3.2. Przedmiotowe efekty uczenia – efekty uczenia zdefiniowane w karcie przedmiotu przez nauczyciela akademickiego odpowiedzialnego za przedmiot.
4. Odpowiedzialność
4.1. Nauczyciel akademicki – wprowadza kartę przedmiotu, w której określa przedmiotowe efekty uczenia oraz zasady oceniania studentów, przekazuje do dziekanatu po zrealizowaniu przedmiotu prace studentów dokumentujące osiąganie przedmiotowych efektów uczenia oraz inną dokumentację związaną z realizacją przedmiotu.
4.2.Promotor i recenzent pracy dyplomowej – w zakresie efektów uczenia realizowanych na seminarium i w związku z przygotowaniem i obrona pracy dyplomowej.
4.3.Pełnomocnik ds. Praktyk Studenckich – w zakresie efektów uczenia realizowanych w czasie praktyk zawodowych.
4.4.Pełnomocnik ds. systemu sylabus – w zakresie weryfikacji kart przedmiotów.
4.5.Pracownicy dziekanatu WPAiSM – w zakresie gromadzenia i archiwizowania prac studentów dokumentujących osiąganie przedmiotowych efektów uczenia oraz innej dokumentacji dotyczącej realizacji programu studiów na określonym kierunku.
4.6.Zespół ds. weryfikacji osiągania przedmiotowych efektów uczenia – w zakresie okresowej oceny prac studentów dokumentujących osiąganie przedmiotowych efektów uczenia.
4.7.Wydziałowa Komisja ds. Jakości Kształcenia i Prodziekani – w zakresie określenia mierników stopnia osiągania efektów uczenia oraz okresowego przeglądu efektów uczenia przyjętych na określonym kierunku studiów.
5.Sposób postępowania:
5.1. Do metod weryfikacji przedmiotowych efektów uczenia należą w szczególności:
1) egzaminy/zaliczenia pisemne i ustne
2) prace pisemne przygotowywane samodzielnie na zadany temat
3) prezentacje multimedialne przygotowywane indywidualnie lub grupowo przez studentów
4) rozwiązywanie tzw. „kazusów” - tj. hipotetycznych sytuacji służących do sprawdzania umiejętności stosowania prawa
5) referaty
6) projekty
7) studium przypadku
8) udział w dyskusji
9) przygotowanie i obrona pracy dyplomowej
10) dziennik praktyk
5.2.Nauczyciel akademicki przygotowuje kartę przedmiotu realizowanego w ramach programu studiów, w której określa m. in. zakładane efekty uczenia i sposoby weryfikacji ich osiągania. Wzór karty przedmiotu określa Uczelniana Komisja ds. Jakości Kształcenia.
5.3.Na pierwszych zajęciach nauczyciel akademicki przekazuje studentom informacje zawarte w karcie przedmiotu, w szczególności o sposobach weryfikacji osiągania przedmiotowych efektów uczenia i zasadach oceniania studenta.
5.4.Nauczyciel akademicki gromadzi prace etapowe i inne dokumenty potwierdzające osiągnięcie zakładanych efektów uczenia przez studentów i po zakończeniu zajęć przekazuje je do dziekanatu. Jeżeli nauczyciel akademicki przeprowadza egzaminy lub zaliczenia w formie ustnej, zobowiązany jest on do sporządzenia protokołu wg wzoru określonego w załączniku nr 1.
5.5.Zespół ds. weryfikacji osiągania przedmiotowych efektów uczenia każdego roku do końca listopada, dokonuje weryfikacji losowo wybranych prac studentów z każdego przedmiotu realizowanego w poprzednim roku akademickim (Załącznik nr 2 – wzór protokołu z analizy wyników zaliczeń i egzaminów dla kierunku studiów). Wnioski z przeprowadzonej weryfikacji przedstawiane są na posiedzeniu WKJK. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w tym zakresie na posiedzenie WKJK zaprasza się nauczyciela akademickiego, którego dotyczą stwierdzone nieprawidłowości. WKJK uwzględnia analizę dotyczącą weryfikacji przedmiotowych i kierunkowych efektów uczenia w ramach monitorowania realizacji programów studiów na poszczególnych kierunkach.
5.6.Metody weryfikacji efektów uczenia dla kierunku studiów określone są w programie kształcenia na danym kierunku. W szczególności metodami weryfikacji efektów uczenia założonych dla kierunku są seminaria, praca dyplomowa oraz egzamin dyplomowy. Egzamin dyplomowy weryfikuje, czy student posiada wiedzę z zakresu efektów uczenia określonych dla danego kierunku studiów, czy potrafi przedstawić odpowiedzi na pytania z zakresu pracy dyplomowej oraz danego kierunku studiów, logicznie je uzasadniając w oparciu o wiarygodne źródła wiedzy, czy posługuje się zrozumiałym słownictwem i terminologią właściwą dla danego kierunku studiów.
5.7.Uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu lub zaliczenia kończącego przedmiot, pozytywna ocena pracy dyplomowej i egzaminu dyplomowego, a także zaliczenie praktyki studenckiej potwierdza osiągnięcie zakładanych efektów uczenia ustalonych dla procesu kształcenia przynajmniej na minimalnym wymaganym poziomie. Poziom osiągniecia założonych efektów uczenia wynika z wystawionej oceny. Końcowa ocena ze studiów na poziomie:
1)Bardzo dobry - oznacza, że zakładane efekty zostały w pełni osiągnięte;
2)Dobry plus - zakładane efekty zostały osiągnięte z niewielkimi niedociągnięciami;
3)Dobry – zakładane efekty zostały osiągnięte, jednak z pewnymi brakami, które można szybko uzupełnić;
4)Dostateczny plus – zakładane efekty zostały osiągnięte z istotnymi brakami, ale dopuszczalnymi na minimalnym wymaganym poziomie;
5)Niedostateczny – zakładane efekty nie zostały osiągnięte, nawet na minimalnym poziomie.
5.8.Weryfikacja założonych efektów uczenia uzyskiwanych w trakcie praktyk dokonywana jest zgodnie z zasadami określonymi w Procedurze organizacji praktyk studenckich i w Regulaminie praktyk studenckich.
5.9.Prace etapowe studentów, egzaminy/zaliczenia pisemne, protokoły z egzaminów ustnych gromadzone są w dziekanacie i przechowywane są przez okres jednego roku akademickiego, a następnie archiwizowane zgodnie z zasadami obowiązującymi w Uczelni.
6.Podstawa prawna
6.1. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018 poz. 1668 ze zm.)
6.2. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. Dz.U. 2018 poz. 1861 ze zm.).
6.3. Statut Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego.
6.4. Regulamin studiów Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego.
6.5. Zarządzenie Rektora Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego nr 49/2019 z dnia 15 listopada 2019 r. w sprawie uczelnianego systemu doskonalenia jakości kształcenia.
7. Załączniki:
Załącznik nr 1 - wzór protokołu z egzaminu/zaliczenia w formie ustnej
Załącznik nr 2 - wzór protokołu z analizy wyników zaliczeń i egzaminów dla kierunku studiów
1. Cel i przedmiot procedury
Celem procedury jest weryfikacja osiąganych efektów uczenia oraz określenie zasad oceniania studentów. Przedmiotem procedury jest sformułowanie zasad oraz sposobu-metodologii oceny zakładanych efektów uczenia w zakresie wiedzy, umiejętności (w tym praktycznych) i kompetencji społecznych na kierunku studiów o profilu praktycznym.
2. Zakres stosowania procedury
Procedurą objęci są wszyscy studenci oraz nauczyciele akademiccy realizujący zajęcia dydaktyczne na WPAiSM, bez względu na formę zatrudnienia. Weryfikacja osiąganych efektów uczenia odnosi się do efektów przedmiotowych, kierunkowych oraz tych uzyskiwanych w ramach praktyk studenckich, tudzież innych form uzupełniających proces kształcenia, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów praktycznych.
3. Definicje
3.1. Efekty uczenia: zasób wiedzy, umiejętności (w tym praktycznych) oraz kompetencji społecznych uzyskiwanych przez studenta w procesie uczenia się.
3.2. Przedmiotowe efekty uczenia: teoretyczne i praktyczne efekty zdefiniowane w karcie przedmiotu przez nauczyciela akademickiego.
4. Odpowiedzialność
4.1. Nauczyciel akademicki: przygotowuje i wprowadza kartę przedmiotu, w której określa przedmiotowe efekty uczenia oraz zasady oceniania studentów; po zrealizowaniu przedmiotu przekazuje on do dziekanatu prace studentów dokumentujące osiąganie przedmiotowych efektów uczenia oraz inną dokumentację związaną z realizacją przedmiotu.
4.2. Pełnomocnik ds. Praktyk Studenckich: w zakresie efektów uczenia, realizowanych w czasie praktyk zawodowych.
4.3. Promotor oraz recenzent pracy dyplomowej: w zakresie efektów uczenia realizowanych na seminarium oraz w związku z przygotowaniem i obroną pracy dyplomowej.
4.4. Pełnomocnik ds. Systemu Sylabus: w zakresie weryfikacji kart przedmiotów.
4.5. Pracownicy dziekanatu WPAiSM: w zakresie gromadzenia oraz archiwizowania prac studentów, dokumentujących osiąganie przedmiotowych efektów uczenia oraz innej dokumentacji związanej z realizacją programu studiów.
4.6. Zespół ds. weryfikacji osiągania przedmiotowych efektów uczenia: w zakresie okresowej oceny prac studentów, dokumentujących osiąganie przedmiotowych efektów uczenia.
4.7. Wydziałowa Komisja ds. Jakości Kształcenia oraz Prodziekani: w zakresie określenia mierników stopnia osiągania efektów uczenia oraz okresowego przeglądu przyjętych efektów uczenia,
5. Źródła weryfikacji efektów uczenia oraz sposoby postępowania
5.1. Źródłem weryfikacji przedmiotowych efektów uczenia pozostają zasadniczo:
5.1.1. Zadania tematyczne realizowane w ramach ćwiczeń, stanowiące podstawę zaliczenia kursu i dopuszczenia do egzaminu,
5.1.2. Egzaminy/zaliczenia pisemne oraz ustne,
5.1.3. Opracowania pisemne przygotowane samodzielnie lub zespołowo na zadany temat,
5.1.4. Prezentacje multimedialne przygotowywane indywidualnie lub zespołowo
5.1.5. Referaty,
5.1.6. Projekty,
5.1.7. Aktywny udział w dyskusji na zadany do przygotowania problem,
5.1.8. Dzienniki praktyk,
5.1.9. Przygotowanie oraz obrona pracy dyplomowej.
5.2. Nauczyciel akademicki przygotowuje kartę przedmiotu realizowanego w ramach programu studiów, w której określa m.in. zakładane efekty uczenia i sposoby weryfikacji ich osiągania. Wzór karty przedmiotu określa Uczelniana Komisja ds. Jakości Kształcenia.
5.3. Na pierwszych zajęciach nauczyciel akademicki przekazuje studentom informacje zawarte w karcie przedmiotu, ze szczególnym uwzględnieniem sposobów weryfikacji osiągania przedmiotowych efektów uczenia oraz zasad oceniania studenta.
5.4. Nauczyciel akademicki gromadzi prace etapowe oraz inne materiały dokumentujące osiągnięcie zakładanych efektów uczenia przez studentów, które po zakończeniu zajęć przekazuje do dziekanatu. Jeżeli nauczyciel akademicki przeprowadza egzaminy lub zaliczenia w formie ustnej, zobowiązany jest on do sporządzenia protokołu wg wzoru określonego w załączniki nr 1. Poza tym przekazuje przykłady testów-pytań egzaminacyjnych weryfikujących wiedzę w ramach spotkań na Sali dydaktycznej lub przeprowadzonych on-line.
5.5. Zespół ds. weryfikacji osiągania przedmiotowych efektów uczenia, każdego roku (do końca listopada), dokonuje weryfikacji losowo wybranych prac studentów z każdego przedmiotu realizowanego w poprzednim roku akademickim (Załącznik nr 2 – wzór protokołu z analizy wyników zaliczeń oraz egzaminów dla kierunku studiów). Wnioski z przeprowadzonej weryfikacji przedstawiane są na posiedzeniu WKJK. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w tym zakresie, na posiedzenie WKJK zaprasza się nauczyciela akademickiego, do którego odnoszą się stwierdzone zastrzeżenia. WKJK uwzględnia analizę weryfikacji przedmiotowych i kierunkowych efektów uczenia w ramach monitorowania realizacji programów studiów na poszczególnych kierunkach.
5.6. Metody weryfikacji efektów uczenia dla kierunku studiów określone są w programie kształcenia na danym kierunku. Najbardziej syntetycznymi metodami weryfikacji efektów uczenia pozostają seminaria, zrealizowana praca dyplomowa oraz egzamin dyplomowy. Ten ostatni weryfikuje, czy student posiada wiedzę z zakresu efektów uczenia określonych dla danego kierunku studiów oraz nabył praktyczne umiejętności np. w zakresie organizacji pracy biura turystycznego, placówek noclegowych turystyki, przewodnictwa turystycznego itp. Weryfikowana jest także umiejętność merytorycznego i logicznego odpowiadania na pytania z zakresu tematyki pracy dyplomowej, danego kierunku studiów, bazując na naukowych źródłach wiedzy oraz rezultatach własnych badań. Pozwala także na ocenę, czy posługuje się on zrozumiałym słownictwem i terminologią typową dla kierunku studiów oraz pokrewnych dyscyplin nauki.
5.7.Uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu lub zaliczenia kończącego przedmiot, pozytywna ocena pracy dyplomowej i egzaminu dyplomowego oraz zaliczenie praktyki studenckiej, potwierdza osiągnięcie zakładanych efektów uczenia ustalonych dla procesu kształcenia co najmniej na podstawowym, wymaganym poziomie. Konkretny poziom osiągnięcia efektów uczenia znajduje wyraz w wystawionej ocenie. Ocena końcowa ze studiów wyraża poziom osiągnięcia zakładanych efektów uczenia:
I. Bardzo dobry: oznacza, że zostały osiągnięte w pełni zakładane efekty uczenia;
II. Dobry plus: zakładane efekty osiągnięte zostały z niewielkimi niedociągnięciami;
III. Dobry: zakładane efekty zostały osiągnięte, jednakże z niewielkimi brakami, które mogą zostać szybko uzupełnione;
IV. Dostateczny plus: zakładane efekty zostały osiągnięte z istotnymi choć nielicznymi brakami, dopuszczalnymi w zakresie merytorycznych treści;
V. Dostateczny: zakładane efekty zostały osiągnięte i istotnymi, dość licznymi brakami, dopuszczalnymi na minimalnym wymaganym poziomie;
VI. Niedostateczny: zakładane efekty nie zostały osiągnięte, nawet na minimalnym poziomie.
5.8. Weryfikacja założonych efektów uczenia uzyskiwanych w trakcie praktyk studenckich dokonywana jest zgodnie z zasadami określonymi w Procedurze organizacji praktyk studenckich i w Regulaminie praktyk studenckich.
5.9. Prace etapowe studentów, zrealizowane zadania tematyki ćwiczeń, egzaminy/zaliczenia pisemne, protokoły z egzaminów ustnych, gromadzone są w dziekanacie oraz przechowywane przez okres jednego roku akademickiego, po czym archiwizowane zgodnie z ogólnymi zasadami obowiązującymi na Uczelni.
6. Podstawa prawna
6.1. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r.- Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U.2018 poz.1668 ze zm.).
6.2. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r., w sprawie studiów (Dz. U. 2018 poz.1861 ze zm.).
6.3. Statut Krakowskiej Akademii Im. A.F. Modrzewskiego.
6.4. Regulamin Studiów Krakowskiej Akademii im. A.F. Modrzewskiego.
6.5. Zarządzenie Rektora Krakowskiej Akademii im. A.F. Modrzewskiego nr 49/2019 z dnia 15 listopada 2019 r. w sprawie uczelnianego systemu doskonalenia jakości kształcenia.
7. Załączniki:
Załącznik nr 1 – wzór protokołu z egzaminu / zaliczenia w formie ustnej.
Załącznik nr 2 - wzór protokołu z analizy wyników zaliczeń i egzaminów dla kierunku studiów
Załącznik nr 3 – Regulamin studenckich praktyk zawodowych Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
Załącznik nr 4 – Procedura organizacji praktyk studenckich na kierunkach studiów o profilu praktycznym (turystyka i rekreacja)